Výzkum agentury STEM/MARK potvrzuje, že 80 % lidí dává při nákupu přednost akčnímu zboží a 95 % lidí si u nákupu hlídá „výhodnost“ ceny. Zákazníci ale musí být obezřetní: 87 % lidí ví, že se „původní“ cena někdy před slevou zvedá, aby sleva vypadala lépe. A přestože zákon už rok a půl nutí obchodníky uvádět „nejnižší cenu v období 30 dnů před slevou“, tuto informaci při nákupu používá jen 15 % lidí.
Mají akce vůbec smysl?
Říká se, že Češi jsou na akce a slevy při nákupech zvyklí a vyhledávají je. Znamená to ale, že běžné ceny jsou, alespoň u některého zboží, nastaveny na vyšší hladině, aby je obchodníci v rámci akcí mohli snížit. Pro zákazníka to znamená neustálé hlídání cen, posuzování nabídek a přizpůsobování obsahu košíku, ale i dodatečné náklady na cestu do vzdálenějšího obchodu.
Jak poznáme dobrou cenu?
Nejčastějšími záchytnými body jsou:
- Běžná cena v hlavě: používá 49 % lidí
- Měrná cena (za 1 kilogram, litr apod.): kouká po ní 45 % lidí a 82 % lidí ji považuje za užitečnou, protože díky ní dovedou najít výhodné balení a odhalit i tzv. shrinkflaci (zmenšené balení za původní cenu)
- Původní cena: sleduje 37 % ale 87 % lidí zároveň ví, že s ní obchodníci hýbou
- Cedulka „Akce/Sleva“: láká 39 %, ale 80 % ví, že musí výhodnost ověřit
Které ceně můžeme věřit?
- Měrná cena je zákonný, srovnatelný údaj => spolehlivý kompas
- Původní cenu zákon nedefinuje => může být „nafouknutá“
- „Nejnižší cena v období 30 dní před slevou“ je zákonem definovaný a (až na výjimky) povinně uváděný údaj, ze kterého se má počítat sleva => skvělý pomocník
„Povinnost uvádět „nejnižší cenu v posledních 30 dnech před slevou“ platí v ČR od roku 2023. Vedlo k ní doporučení Evropské komise. Lidé ještě nemají tento údaj tak zažitý, aby ho aktivně hledali a používali. Někdy jej snadno přehlédnou kvůli drobnému písmu. Ale obecně ho 3 ze 4 lidí považují za užitečný,“ uvádí Zuzana Švalbová z agentury STEM/MARK.
Co z toho plyne pro nakupující
Akce smysl mít mohou ale bez slepé důvěry. Vyplatí se:
- porovnat měrnou cenu
- zkontrolovat nejnižší cenu za posledních 30 dní
- nedat na oslnivou „původní“ cenu bez kontextu
- srovnat mezi obchody
Slevy jsou v Česku normou. Pravidlo hry? Být všímavý a číst i malá písmena!
Graf 1: Používané informace pro rozpoznání výhodné ceny

Graf 2: Názory veřejnosti na zboží ve slevě

Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na panelu National Sample se zúčastnilo 510 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku 18–64 let proporčně podle pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti obce bydliště. Šetření probíhalo v září 2025.
Tisková zpráva STEM/MARK: kontakt: Zuzana Švalbová, svalbova@stemmark.cz,
tel.: 737 455 462
V Praze, 12. listopadu 2025