Tým Doprava a mobilita z Fakulty sociálně ekonomické Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem (FSE UJEP) ve spolupráci se sociologickou agenturou STEM/MARK, a. s., realizoval na podzim 2024, díky projektu ATRAKTIV podpořenému Technologickou agenturou ČR a Ministerstvem dopravy ČR v rámci Programu na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030, rozsáhlé dotazníkové šetření mezi uživateli městské hromadné dopravy (MHD) v České republice. Do výzkumu se zapojilo více než 1 500 respondentů z 26 měst s vlastní MHD.

Výsledky ukazují, že veřejná doprava je cestujícími hodnocena velmi pozitivně – průměrně získala 8,1 bodu z maximálních 10. Nejvyšší spokojenost byla zaznamenána v Praze, kde je nabídka dopravních služeb nejširší, avšak vysokou úroveň spokojenosti vyjádřili cestující i v dalších městech.
Klíčové faktory ovlivňující využívání MHD
Cestující vnímají hromadnou dopravu jako cenově dostupnou, časově efektivní a pohodlnou alternativu k individuální automobilové dopravě. Mezi hlavní faktory preference MHD patří eliminace problémů s parkováním a možnost zakončit cestu na jiném místě, bez nutnosti vracet se k zaparkovanému automobilu. MHD je nejčastěji využívána pro pravidelné cesty do zaměstnání, vzdělávacích institucí a za volnočasovými aktivitami. Naopak při cestách na nákupy či výlety se zvyšuje podíl individuální automobilové dopravy nebo kombinace MHD s meziměstskými veřejnými dopravními prostředky, zejména železniční dopravou.
Digitalizace veřejné dopravy a preference platebních metod
Výsledky šetření potvrzují rostoucí význam digitálních nástrojů v oblasti veřejné dopravy. Mobilní aplikace využívá více než polovina respondentů pro nákup jízdních dokladů, vyhledávání spojů a získávání aktuálních provozních informací. Kombinace mobilních aplikací, webových stránek a SMS jízdenek představuje hlavní platební metodu pro téměř 50 % pravidelných cestujících, kteří nejsou osvobozeni od jízdného. Tradiční způsoby nákupu, jako jsou prodejní automaty, kontaktní centra dopravních podniků či nákup u řidiče, však nadále zůstávají relevantní, zejména ve starších věkových kategoriích.
Analýza priorit cestujících: poziční mapa faktorů spokojenosti
Dotazníkové šetření také zkoumalo, jaké faktory jsou pro pravidelné cestující v MHD nejdůležitější a které hrají spíše okrajovou roli. Mezi tři nejvýznamnější faktory patří bezpečnost ve vozidle (8,71 bodů z celkových 10), dodržování jízdního řádu (8,71 bodů) a frekvence spojů ve dne (8,57 bodů). Tyto aspekty hrají klíčovou roli ve vnímání MHD z pohledu cestujících a mají zásadní vliv na vnímání kvality veřejné dopravy. Naopak mezi nejméně důležité faktory patří možnost přepravy kola (4,6 bodů), možnost poskytnutí zpětné vazby dopravci či městu (5,88 bodů) a komfort cestování s dětmi ve věku 3–6 let (6,10 bodů).
Výzkum dále analyzoval, jak cestující vnímají jednotlivé dopravní prostředky – metro, tramvaj, trolejbus, autobus a vlak – a jak se liší jejich spokojenost s klíčovými aspekty přepravy. Kromě zjištění, které faktory jsou pro cestující nejdůležitější, studie odhaluje i oblasti, kde mají uživatelé výhrady. Jako obecný problém se ukazuje čistota zastávek, v případě metra, které jinak získalo nejvyšší hodnocení, pak kapacita spojů ve špičce. U vlakové dopravy cestující nejčastěji kritizují nedodržování jízdních řádů. Výsledky zároveň umožňují srovnání mezi jednotlivými městy. Ukazuje se například rozdílná míra spokojenosti s přiměřeností ceny za hromadnou dopravu v různých městech.
„Naše studie ukázala, že cestující v České republice obecně vnímají městskou hromadnou dopravu velmi pozitivně, což je povzbudivé pro její další rozvoj,“ uvádí Ing. Mgr. Hana Brůhová Foltýnová, Ph.D., koordinátorka týmu Doprava a mobilita a hlavní řešitelka projektu ATRAKTIV. „Zjištění o rostoucím využívání digitálních nástrojů pro nákup jízdních dokladů a vyhledávání spojů naznačují, že další digitalizace služeb může významně přispět k atraktivitě MHD pro cestující.“
K podrobnému třídění výsledků slouží online poziční mapa, která vizualizuje vztah mezi spokojeností cestujících a důležitostí jednotlivých parametrů veřejné dopravy. Jak dodává Ondřej Vácha ze STEM/MARK: „Tato analýza poskytuje podklad pro dopravní podniky, organizátory a koordinátory veřejné dopravy, kteří tak mohou lépe zacílit opatření ke zlepšení kvality služeb pro stávající cestující.“ Poziční mapa je dostupná ZDE.
Projekt ATRAKTIV se zaměřuje na zvyšování atraktivity veřejné hromadné dopravy jako klíčového prvku udržitelné mobility. Hlavním výstupem bude certifikovaná metodika, která reflektuje potřeby různých skupin uživatelů, nejnovější trendy a technologické možnosti při výběru vhodných opatření. Projekt podpoří integraci veřejné dopravy do multimodálního systému s cílem zvýšit podíl cestujících, zlepšit její udržitelnost, přístupnost a bezpečnost a snížit negativní dopady dopravy na životní prostředí a společnost. Více o projektu na webu týmu Doprava a mobilita.
Sběr dat realizovala agentura STEM/MARK prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu, šetření se zúčastnilo celkem 1 522 respondentů. Dotazováni byli obyvatelé měst, která mají vlastní MHD. Podmínkou pro účast ve výzkumu bylo využívání MHD v místě bydliště minimálně jednou týdně. Sběr dat probíhal v termínu od 14. do 20. října 2024.
Příloha: Důležitá kritéria MHD pro pravidelné cestující (analýza jejich priorit)

Kontakt: Lucie Vávrová, lucie.vavrova@ujep.cz / Ondřej Vácha, vacha@stemmark.cz
Projekt Možnosti zvyšování atraktivity užívání veřejné hromadné dopravy (CL01000190) je spolufinancován Technologickou agenturou ČR a Ministerstvem dopravy ČR v rámci Programu na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030. Více o projektu na webu týmu Doprava a mobilita.