Výzkumná agentura STEM/MARK opět mapuje vývoj znalosti a vnímání kryptoměn. Považují je Češi za výhodnou investici? Vzrostl zájem Čechů o jejich nákup? Podle výsledků výzkumu si kryptoměnu již pořídila necelá desetina populace, přičemž obvyklá investice nepřesáhla 50 tis. Kč. Většina populace nemá o investici do kryptoměn zájem a pokud ano, častou brzdou je pro ně riziko této investice, nedostatek informací i volných financí.
Necelá desetina Čechů už do kryptoměn investovala
S pojmem kryptoměna se dnes setkal již téměř každý. Většina populace má přibližnou představu o kryptoměnách, ale neplánuje do nich investovat.
Muži mají častěji o kryptoměnách hlubší znalosti a častěji do nich také investují než ženy. Zájem souvisí také se vzděláním a věkem – vzdělanější lidé se o ně častěji zajímají, lidé do 44 let do nich častěji investují nebo o tom do budoucna uvažují.
Podíl osob, které do kryptoměn investovaly, se poslední tři roky v podstatě nemění a představuje necelou desetinu Čechů (8-9 % mezi lety 2021 až 2024).
Graf 1: Zkušenosti s kryptoměnami
Bitcoin stále nejznámější kryptoměnou
Bitcoin zná u nás téměř každý. Pro dvě pětiny lidí je Bitcoin jedinou známou kryptoměnou. Polovina lidí zná i další kryptoměnové hráče. Každý třetí člověk zná Ethereum, každý čtvrtý zná Bitcoin cash a každý šestý zná Dogecoin nebo Litecoin.
Graf 2: Znalost konkrétních kryptoměn
Potenciální investoři se bojí o peníze
Čtvrtina lidí investici do kryptoměn zavrhla nebo zatím odložila. Nejčastěji uváděnými důvody jsou obava ze ztráty peněz (43 % lidí, kteří o investici uvažovali nebo ještě uvažují), nedostatek volných prostředků a informací (uvádí shodně 29 % těchto lidí) a nedůvěra vůči kryptoměnám (28 % těchto lidí).
„Potenciálním investorům by pomohly instrukce, jak vstoupit na trh kryptoměn a návody podle čeho se při nákupu a prodeji řídit“, říká Zuzana Švalbová, analytička agentury STEM/MARK.
Důvěra v kryptoměny a jejich budoucnost opět poklesla
Lidé vnímají kryptoměny jako velmi rizikové. Mezi lidmi převládá nedůvěra a názor, že se nejedná o výhodnou investici ani ochranu před inflací. Do budoucna sice převažuje očekávání, že kryptoměny tu s námi budou i v budoucnu a stanou se běžnějším nástrojem, než je tomu dnes, ale i tato důvěra mírně klesá (za poslední 2 roky o 4 procentní body).
„Mladí do 29 let jsou výrazně optimističtější, více kryptoměnám věří a vidí v nich perspektivní budoucnost častěji než starší lidé“, doplňuje Zuzana Švalbová z agentury STEM/MARK.
Graf 3: Na základě toho, co jste slyšel/a o kryptoměnách, ohodnoťte následující výroky, jak s nimi souhlasíte či nesouhlasíte:
Kryptoměny Češi nakoupili typicky na kryptoměnové burze nebo směnárně, drželi je krátkodobě a vložili do nich prostředky, jejichž ztrátu by zvládli
V současnosti mají lidé na výběr několik možností, kde si mohou kryptoměny koupit. Stále se nabízí možnost je těžit na počítači, tuto možnost využívá ale jen 5 % z těch, kteří již někdy kryptoměnu získali. Naopak rozšířeným místem nákupu pro Čechy jsou zejména kryptoměnové burzy či směnárny (55 %), dále kryptoměnové peněženky (21 %) a klasické burzy či směnárny (7 %).
Češi převážně investují peníze, které mají navíc a mohou je tedy snadno oželet (93 %). Jen malá část investorů (7 %) do kryptoměn vložila prostředky, bez kterých se v případě ztráty těžko obejde.
Výše investice u většiny investorů (74 %) nepřekračuje 50 tisíc korun. U poloviny investorů se jedná o částku do 10 tisíc korun.
Možnost platit kryptoměnou v e-shopech skoro nikdo nepoužívá (zkušenost má jen desetina vlastníků kryptoměn).
Polovině investorů jejich strategie vychází a jsou v zisku, další pětina nerealizovala ani zisk ale ani ztrátu. Zhruba čtvrtina investorů je v červených číslech.
Z hlediska investiční strategie lehce převažují krátkodobé obchody a sázky na mnohonásobné zhodnocení menších měn (54 % investorů) nad dlouhodobým držením kryptoměn (46 %).
„Nedá se říct, že by některá ze strategií byla z hlediska finanční bilance výhodnější. Úspěch v podobě zisku realizoval podobný podíl osob u všech uvedených investičních strategií. Lze předpokládat, že roli hraje načasování, dostupné informace ale i štěstí“, doplňuje Zuzana Švalbová z agentury STEM/MARK.
Kód SEED berou čeští investoři na lehkou váhu
K čemu ale čeští vlastníci kryptoměn nepřistupují zodpovědně, jsou tzv. SEEDs. Jedná se o kombinaci několika slov sloužící k obnovení přístupů ke kryptoměnám při ztrátě kryptoměnové peněženky. Více než třetina českých investorů ho totiž uschovává pouze v digitální podobě.
Co jsou to ty NFTs?
Pojem NFTs neboli non-fungible tokens je u nás stále známý jen menší skupině lidí (pětina Čechů). Častěji ho znají muži, lidé do 29 let a lidé z velkoměst. Unikátní digitální token, často v umělecké podobě, který je zapsaný do blockchainu si představí necelá polovina z nich (celkově méně než desetina Čechů), ostatní uvedli jinou podobu, nic si pod ním nepředstavují nebo jim celý koncept nedává smysl.
AI kryptoměny skoro nikdo nezná
Ačkoli kryptoměny zná u nás skoro každý, o existenci AI kryptoměn lidé téměř nevědí. Zná je jen necelá desetina Čechů. Jedná se převážně o lidi, kteří tento pojem zaslechli, ale nemají s AI kryptoměnami zkušenost ani neplánují jejich nákup.
Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 501 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku 15 až 64 let. Šetření probíhalo od 12.4. do 16.4. 2024. Tyto výsledky byly porovnány se stejným šetřením z roku 2022 (vzorek 1006 osob), 2021 (487 osob) a 2018 (531 osob).
Tisková zpráva STEM/MARK
Kontakt: Zuzana Švalbová, svalbova@stemmark.cz, 737455462
V Praze, 20. 5. 2024