Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že názory veřejnosti na elektroauta jsou spojené s řadou obav, nicméně lidé uznávají i jejich pozitivní přínosy. Cena těchto vozů se musí významně snížit, aby si je lidé víc kupovali.
Většina lidí v elektroautě ještě nikdy nejela
Náklonnost k elektroautům pociťuje jen malá část české dospělé populace (necelá pětina lidí), naopak dvěma pětinám jsou nesympatická a zbývající dvě pětiny na ně vyhraněný názor nemají.
Nízký počet sympatizantů ovlivňuje malá zkušenost s jízdou v nich (tu uvádí jako řidič nebo spolujezdec jen 22 % lidí), celkově nízké zastoupení ve vozovém parku české populace (jen 14 tis. vozů z celkových 6,3 milionu aut registrovaných v ČR je na elektrický pohon[1]), relativně krátkodobá zkušenost (cca 12 let od zahájení prodeje Tesly) a v podstatě neexistující trh elektrických ojetin. Svou roli ale nepochybně hraje i informační šum spojený s tímto tématem.
Graf 1: Sympatie k elektroautům
![](https://stemmark.cz/wp-content/uploads/2024/06/Obrazek2-1024x638.png)
Velká část lidí vnímá pozitiva elektroaut
Kromě sympatií respondenti vyjadřovali svůj souhlas nebo nesouhlas s devatenácti tvrzeními. Úplné znění těchto výroků a jejich podporu ukazuje graf č. 3.
Vnímaná negativa u elektroaut:
Lidé se obávají ekologických dopadů likvidace autobaterií (87 %) a nedostatku kovů pro jejich výrobu (72 %), vyššího rizika požáru (70 %), celkově nulového rozdílu mezi dopady spalovacích a elektrických vozů (70 %), destrukce auto-moto odvětví v Evropě, potažmo u nás (68 % lidí), provozních omezení v mrazivém počasí (61 %) a nedostatku elektrické energie pro jejich provoz (61 %).
Vnímaná pozitiva u elektroaut:
Lidé naopak vnímají tichý provoz v okolí silnic (84 %), plynulou a tichou jízdu pro posádku (84 %), technologicky vyspělou výbavu (77 %), bezemisní provoz (76 %), dynamické vlastnosti (61 %), nezávislost na producentech fosilních paliv (57 %) a bezpečnost srovnatelnou s klasickými vozy (52 %).
Další související tvrzení:
Dále si Češi myslí, že omezovat by se měla jiná odvětví než spalovací motory (80 %) a měly by se podporovat jiné alternativní pohony (78 %). Také považují dopad evropské elektromobility na světové klima za omezený (67 %). Pozitivní skutečností je, že se státní podporou nákupu elektroaut souhlasí 55 % lidí a vliv člověka na klima uznává 70 % lidí.
„Je otázka, z čeho Češi vycházejí při hodnocení některých aspektů, když většina nemá s elektroauty vlastní praktickou zkušenost. Odborníci by měli některé názory uvádět na pravou míru. Zejména riziko vznícení baterie, její fungování v mrazu a varianty jejího dalšího využití, ale i vyčíslení celkových dopadů spalovacích a elektrických aut na klima. Dobrou zprávou pro všechny žijící blízko silnic je, že většina lidí spatřuje pozitivní dopad elektroaut na lokální situaci z hlediska hluku a zplodin,“ dodává Zuzana Švalbová z agentury STEM/MARK.
Třetina Čechů vyčkává
Českou společnost můžeme na základě výše uvedených postojů rozdělit na čtyři skupiny. První tvoří Skalní odmítači, kterých je 21 %, elektroauta jim jsou nesympatická, nevidí na nich nic pozitivního a zastávají všechna uvedená negativa. Druhou skupinu tvoří Skeptici, je jich 25 %, elektroauta jsou jim převážně nesympatická, spatřují u nich mnoho negativ, ale uznávají některá pozitiva. Třetí skupinou jsou Vyčkávající, je jich 34 %, k elektroautům necítí ani sympatie ani antipatie a vidí u nich jak pozitiva, tak negativa. Poslední skupinou jsou Nadšenci, kterých je 19 %, elektroauta jsou jim (téměř výhradně) sympatická, vidí u nich pozitiva, ale i oni mají obavy z některých negativ.
Graf 2: Celkové vnímání elektroaut a jejich přínosů
![](https://stemmark.cz/wp-content/uploads/2024/06/Obrazek3-1024x533.png)
Rozhodující je finanční dostupnost elektroaut
Bariérou přechodu na elektroauta je také vysoká cena. Polovina lidí by akceptovala cenu 300 tis. Kč za nový vůz střední třídy. Lidé by tedy o elektroautu uvažovali za přibližně třetinové ceny proti současnosti.
Druhým důležitým parametrem je dojezd. Tady by polovina lidí akceptovala 500 km na jedno nabití.
„Zvyšování dojezdu jsme svědky už dnes společně s rostoucí rychlostí dobíjení. Důležité je, aby se přijatelný dojezd potkal s přijatelnou cenou“, říká Zuzana Švalbová z agentury STEM/MARK.
Graf 3: Souhlas/nesouhlas s tvrzeními o elektromobilitě
![](https://stemmark.cz/wp-content/uploads/2024/06/Obrazek4-907x1024.png)
Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 507 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku 15 až 64 let. Šetření probíhalo od 25.4. do 30.4. 2024.
[1] Ročenka Ministerstva dopravy za r. 2022, https://www.sydos.cz/cs/rocenka_pdf/Rocenka_dopravy_2022.pdf
Kontakt: Zuzana Švalbová, svalbova@stemmark.cz, 737455462
V Praze, 11. 06. 2024