Víno až na druhém místě: Vinobraní si Čechy získává především atmosférou   | STEM/MARK

Víno až na druhém místě: Vinobraní si Čechy získává především atmosférou  

Jitka Zítková | 4. 9. 2025 |
volný čas výzkum

Vinobraní se blíží, a my se ve výzkumné agentuře STEM/MARK zaměřili na to, které slavnosti vína jsou v Česku nejnavštěvovanější, kam se na ně Češi chystají letos a co návštěvníky na vinobraní láká nejvíce. Možná budete překvapeni, ale víno to není.

Necelá polovina respondentů se už v minulosti alespoň jednou vinobraní zúčastnila – nejčastěji zamířila na Moravu, konkrétně do Mikulova (29 % návštěvníků vinobraní) a Znojma (22 %). Z vinobraní na území Čech v tomto ohledu dominuje Mělnické vinobraní (15 %) a Vinohradské vinobraní (7 %). Zejména Pražané rádi zajdou na Vinobraní sv. Kláry v Troji.

Návštěvníky vinobraní najdeme častěji mezi Pražany a lidmi s vysokoškolským vzděláním. Naopak méně jeví zájem o akce tohoto typu lidé v nejmladší věkové kategorii do 29 let.

Moravané, na rozdíl od obyvatel Čech a Prahy, v minulosti navštívili převážně jen moravská vinobraní. Kromě Mikulova a Znojma například častěji navštívili i vinobraní ve Valticích, Velkých Pavlovicích, Uherském Hradišti či Mutěnicích.

Za nejlépe hodnocené akce jsou podle minulých návštěvníků vinobraní ve Velkých Pavlovicích a ve Valticích. Lidé, kteří se zde zúčastnili vinobraní, nejčastěji oceňují pozitivní atmosféru (Valtice – 62 %, Velké Pavlovice – 48 %) a pestrou nabídku a kvalitu vína tím tak odsunují až na druhé místo (Valtice – 50 %, Velké Pavlovice – 29 %).

Tyto faktory patří celkově k hlavním důvodům spokojenosti s navštívenými vinobraními. 3 z 5 Čechů, kteří již někdy navštívili vinobraní v ČR, oceňují atmosféru akce a pozitivní naladění všech zúčastněných. Více než třetina pak byla spokojena s nabídkou a kvalitou ochutnávek vína a více než čtvrtině se líbila organizace programu (nabídka stánků, doprovodný program apod.).

Atmosféra a určitá forma tradice jsou faktory, které lákají také ty, kteří se plánují zúčastnit vinobraní i letos.

Velké davy a s tím spojené fronty jsou naopak aspekty, ze kterých návštěvníci radost nemají (35 % z těch, kteří někdy navštívili vinobraní). Celkově ale lidé hodnotili vinobraní spíše pozitivně – průměrně dostala navštívená vinobraní od respondentů hodnocení 8,6 bodů z 10.

Téměř polovina dotázaných, kteří minimálně jednou nějaké vinobraní navštívili (47 %), na vinobraní obvykle utratí do 1000 Kč, pětina zde nechá 1001–1500 Kč, 16 % návštěvníků si nakoupí přibližně za 1501–2000 Kč a nad 2000 Kč zde utratí zhruba 11 % dotázaných. Muži v tomto ohledu utrácí více peněz než ženy, např. více než 3000 Kč na vinobraní utratí zhruba 5 % mužů, ale ani jedna žena – ty nejčastěji utratí mezi 501–1000 Kč (38 %).

Více než pětina návštěvníků si navíc nevychutnává víno pouze na samotné akci, ale odnáší si jej i pravidelně domů – buď pro vlastní pozdější konzumaci, či jako dárek.

Více než pětina Čechů zatím není rozhodnuta, zda letos na vinobraní vyrazí, dalších 19 % však svou účast spíše plánuje. A kam mají namířeno? Nejčastěji opět na Moravu – zejména do Mikulova (22 % z těch, kteří účast (spíše) plánují) a Velkých Pavlovic (18 % z těch, kteří účast (spíše) plánují). V Čechách by mohlo opět dominovat Mělnické vinobraní (9 % z těch, kteří účast (spíše) plánují), v Praze pak slavnosti vína na Vinohradech (8 % z těch, kteří účast (spíše) plánují).

Pokud jde o jiná moravská města, lidé méně často uvažují o vinobraní v Uherském Hradišti (7 % z těch, kteří účast (spíše) plánují). V Čechách se pak méně často zmiňuje návštěva slavností v Roudnici nad Labem (2 % z těch, kteří účast (spíše) plánují), v Praze vinobraní v pražské Grébovce (Havlíčkovy sady, 2 % z těch, kteří účast (spíše) plánují), či v Letňanech (2 % z těch, kteří účast (spíše) plánují).

Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na panelu National Sample se zúčastnilo 500 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku 18–64 let proporčně podle pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti obce bydliště. Šetření probíhalo v srpnu 2025.

Tisková zpráva STEM/MARK, kontakt: Zuzana Rabochová, rabochova@stemmark.cz, 731 081 390

V Praze, 04. 09. 2025