TV zpravodajství překonalo weby i sociální sítě.
Hodnocení ČT24 a CNN Prima News je kladné a vyrovnané.
Bleskový výzkum agentury STEM/MARK v týdnu po zářijových povodních, které zasáhly ČR nebývalou měrou, se zaměřil na hodnocení dvou hlavních českých zpravodajských TV (ČT 24 a CNN Prima News) a jejich přidružených on-line zdrojů (webový portál a sociální sítě). Výběr konkrétních médií, která mají kontinuální televizní zpravodajství, byl učiněn zadavatelem. Prezentovaná data vyhodnocují deklarativní odpovědi respondentů dle zaznamenání vybraného mediatypu obecně a následně konkrétního mediálního kanálu. Ve třetí úrovni jsme se zajímali i o hodnocení konkrétního média dle detailnějších atributů (např. aktuálnost, moderátoři, vstup relevantních hostů, důvěryhodnost informací, nestrannost). Dalším relevantním zdrojem mohou být v případě TV např. peoplemetry, v případě zpravodajských webů pak například údaje NetMonitor. V obou případech se jedná o pasivní měření.
Graf 1: Zaznamenání povodňového zpravodajství napříč vybranými mediatypy
TV zpravodajství o povodních zaznamenalo 93 % respondentů
I v tomto výzkumu potvrdila TV svou dominantní roli v rámci informování obyvatel. Rozdíly nejsou v tomto případě ani dle sociodemografického či socioekonomického členění. V hodnocení na školní stupnici od 1 (výborné) po 5 (nedostatečné) si TV obecně odnesla průměrné hodnocení 2,2, z toho téměř třetina respondentů dala hodnocení 1 a ani ne každý desátý známku 4 nebo 5. Při zaměření na konkrétní vybrané TV kanály – ČT24 a CNN Prima News se ukázalo, že jejich průměrné hodnocení je (na stejné škále) vyrovnané – 2,1 pro ČT24 a 2,2 pro CNN Prima News. V detailních charakteristikách byla jak ČT24, tak CNN Prima News hodnocena nejlépe za aktuálnost a důvěryhodnost informací či kvalitu moderátorů.
Graf 2: Hodnocení TV zpravodajství obecně, kanálu CNN Prima News a ČT24
Na sociálních sítích zaznamenalo povodňové zpravodajství 80 %, na zpravodajských webech dokonce 87 % respondentů
Ani u zpravodajských webů obecně nejsou žádné významné rozdíly mezi sociodemografickými skupinami. Můžeme tedy říci, že zásah byl v tomto ohledu rovnoměrný. Zpravodajské weby dostaly v této oblasti informování průměrnou známku 2,2 (ČT24 2,2 / CNN Prima News 2,3). V detailních atributech jsou oba zpravodajské weby hodnoceny nejlépe za aktuálnost informací, ale také za doprovodný audio-vizuální materiál, který může smysl či význam jednotlivých textů podpořit či dokreslit. U obou zpravodajských webů je dle mínění respondentů největší prostor pro zlepšení (shodně pro ČT24 i CNN PN je 13 % známek 4 či 5) u nestrannosti, ve smyslu dávání prostoru všem relevantním stranám/účastníkům.
I zaznamenané povodňové zpravodajství na sociálních sítích bylo hodnoceno poměrně kladně (průměrná známka 2,3 obecně / 2,2 ČT24 / 2,3 CNN PN). Sociální sítě obou zpravodajských stanic jsou zde opět nejlépe hodnoceny za aktuálnost informací, ale také za informace ohledně možné pomoci zasaženým oblastem. Částečně horší hodnocení se odráželo u serióznosti diskuzí pod příspěvky či nevhodných komentářů některých sledujících.
Graf 3: Hodnocení konkrétních TV stanic dle detailních atributů
Graf 4: Hodnocení konkrétních webových portálů dle detailních atributů
Graf 5: Hodnocení konkrétních sociálních sítí dle detailních atributů
Bleskového výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 1059 osob ve věku 18 a více let, z toho 1008 zaznamenalo v médiích povodňové zpravodajství a mohli se tam k němu vyjádřit detailněji. Výzkum je reprezentativní dle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a regionu na základě kvótního výběru. Pokud některý z grafů nedává v součtu 100 %, je to zapříčiněno automatickým zaokrouhlováním. Sběr dat probíhal od 20. do 24. 9. 2024. Zadavatelem tohoto výzkumu je CNN Prima News.
Tisková zpráva STEM/MARK, kontakt: Jan Burianec, burianec@stemmark.cz, telefon: 776179823
V Praze, 4. 10. 2024