Používání opalovacích přípravků s SPF není pro všechny samozřejmostí | STEM/MARK

Používání opalovacích přípravků s SPF není pro všechny samozřejmostí

Jitka Zítková | 18. 9. 2025 |
volný čas výzkum zdraví

Prázdniny jsou za námi a z dovolených jsme si kromě zážitků a vzpomínek většinou přivezli i opálenou pleť. Jsou Češi zodpovědní a chrání si svou pokožku před slunečním zářením? Jsou opalovací přípravky s SPF brány jako samozřejmá a nutná výbava pro pobyt u moře? Odpovědi na tyto otázky přináší průzkum agentury STEM/MARK uskutečněný mezi obyvateli ČR ve věku 18–64 let.

Používání přípravků s ochranným faktorem

Ženy jsou zodpovědnější v péči o svou pokožku, 76 % dotázaných žen deklaruje používání opalovacích přípravků s SPF. Naopak u mužů je to jen 57 %. Používání přípravků s ochranným faktorem klesá
s rostoucím věkem, tzn. čím vyšší věk, tím méně si lidé chrání pokožku před slunečním zářením. Svou roli hraje i vzdělání, s vyšším vzděláním podíl uživatelů naopak stoupá. Příjem domácnosti přitom v míře používání nehraje takový význam, jak by se na první pohled mohlo zdát. Není to tedy
o nedostupnosti / vysoké ceně této kosmetiky, která by lidem bránila v ochraně proti slunečnímu záření.

„Rozdíl mezi demografickými skupinami v používání kosmetiky s SPF je zejména o vnímání důležitosti ochrany pokožky před slunečním zářením a uvědomění si rizik spojených s nadměrným sluněním. Navíc ženy jsou zvyklé více pečovat o svou pleť, nejen s ohledem na své zdraví, ale i vzhled,“ dodává Jitka Haiderová z agentury STEM/MARK.

Znalost značek opalovacích přípravků

Pokud mají respondenti vybrat ze seznamu značky opalovacích přípravků, které znají, nejčastěji uvádějí Niveu a Astrid. Tyto dvě značky jsou také nejčastěji používané. Velmi dobře si vede značka Dermacol, která se umístila mezi prvními pěti nejpoužívanějšími, společně se značkami Garnier a Bioderma. Navozená znalost všech značek opalovacích přípravků s SPF je signifikantně vyšší u žen. 

Ochranný faktor a složení

Pro dovolenou v Čechách lidé nejčastěji volí vysoký ochranný faktor či střední OF. Pro dovolenou
v zahraničí si téměř polovina uživatelů vybírá přípravky s vysokým, nebo velmi vysokým (OF 50+) faktorem. Co se týče konzistence, nejoblíbenější jsou opalovací krémy a mléka. Oleje jsou méně oblíbené. Specifické složení pak vyžaduje necelá čtvrtina uživatelů opalovacích přípravků, a to zejména složení bez nadbytečných chemických látek, minerální přípravky (bez chemických filtrů), biologickou odbouratelnost či voděodolnost.  

Znalost fototypu

Bledá nebo snědá pleť? Fototyp vyjadřuje míru přirozeného zbarvení kůže. Znalost svého fototypu, který určuje možnou dobu pobytu na slunci bez spálení, udává 44 % dotázaných. Vyšší povědomí je mezi ženami a ve věkové skupině 45–59 let. Znalost se zvyšuje s rostoucím vzděláním.

Obava z důsledků spojených s nadměrným sluněním

Více než 60 % lidí ve věku 18–64 let se obává následků nadměrného slunění. Ženy a vysokoškolsky vzdělaní respondenti mají větší obavy ze stárnutí pleti a ze závažnějších onemocnění, proto se před sluncem chrání více. Ovšem ani strach ze závažných onemocnění nenutí Čechy k častější návštěvě lékaře a preventivní kontrole pih a znamének. Na pravidelné kontroly k dermatologovi dochází pouze 9 % respondentů. Téměř 55 % pak nenavštěvuje preventivně dermatologa vůbec.

„Přesto, že množství lidí podceňujících prevenci může být alarmující, tak dobrou zprávou je, že ve srovnání s rokem 2023 mírně vzrostl podíl lidí, kteří dermatologa navštěvují pravidelně a opakovaně,“ dodává Jitka Haiderová z agentury STEM/MARK.

Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného online dotazováním prostřednictvím National Sample se zúčastnilo 506 respondentů reprezentujících českou internetovou populaci ve věku 18–64 let proporčně podle pohlaví, věku, dosaženého vzdělání, kraje a velikosti obce bydliště. Šetření probíhalo v termínu od 11. do 14. července 2025.

Tisková zpráva STEM/MARK, kontakt: Jitka Haiderová Soukupová, soukupova@stemmark.cz,
tel.: 724 433 821

V Praze, 18. září 2025