Je Česká republika fotbalový národ? Tipli byste si, zda se na fotbalové mistrovství světa dívají více Češi, Slováci nebo Maďaři, když ani jeden z těchto států nemá na mistrovství své zastoupení?
A naopak, jak intenzivně sledují momentálně fotbal Poláci, kteří mají to štěstí a svému národnímu týmu na MS fandit mohou?
Výzkumná agentura STEM/MARK provedla společně s European National Panels sondu do světa sportovních fanoušků ze zemí V4 a jejich pohledu na aktuálně probíhající největší fotbalovou akci. Výzkum se realizoval v době, kdy se hrála utkání ve skupinách a nebylo tedy zřejmé, které týmy postoupí do vyřazovací části. Šanci v tu chvíli měla většina ze zúčastněných zemí.
Jak táhne fotbal, když tam není národní tým?
Začněme tedy tím, jak intenzivně jednotlivé země mistrovství prožívají. Bez veškerých pochybností jsou nejvíce odhodlaní MS sledovat samozřejmě v Polsku, neboť mají na akci své zastoupení a MS považují za největší fotbalovou událost. Zájem podívat se alespoň na některé zápasy tak deklaruje až 90 % polských fotbalových fanoušků. Ostatní tři země se v kategorii zájmu o sledování MS seřadily přesně podle pořadí jejich reprezentací v aktuálním žebříčku FIFA. „Češi se považují za fotbalový národ, tak kdo by si byl tipnul, že nás ve sledování fotbalu předhoní Slováci i Maďaři?“, glosuje Gabriela Mlatečková z agentury STEM/MARK.
Diváci MS ze všech dotázaných zemí dále shodně deklarují, že si budou vybírat jen pro ně zajímavé zápasy, nicméně v Polsku je i velké zastoupení těch, kteří se budou snažit vidět co nejvíce utkání (přes 40% dotázaných). U nás je takto odhodlaných fanoušků ze všech čtyř zemí nejméně a to necelá třetina (27 %).
„Opět se projevuje, že když se nás MS konkrétně netýká, ani nás tolik emočně netáhne. Slováci i Maďaři budou sledovat fotbalové přenosy pravděpodobně s větší vášní. Přes neúčast svých národních týmu si totiž více než 63 % fanoušků dokázala najít jiný tým, kterému fandí,“ komentuje výsledky výzkumu Gabriela Mlatečková z agentury STEM/MARK.
Technologie jdou dopředu. A my s nimi.
Toto mistrovství je plné novinek. „Odhlédněme nyní od skutečnosti, že se tato akce poprvé koná v polovině sezony, navíc v zemi, která se na MS nikdy neprobojovala a s tím spojené mnohé kontroverze“, pokračuje Gabriela Mlatečková ze STEM/MARK. Výzkum se soustředil více na fotbalové téma a to na hodnocení technologické novinky posuzování ofsajdu, kdy záznamy z 29 kamer společně s čipem v míči dokáží odhalit skutečně centimetrové ofsajdy. Přestože se najde nepatrná skupina odpůrců tohoto systému, které obecně vadí zavádění technologií do fotbalu (spíše muži) anebo mají pocit, že hra ztrácí emoce (spíše ženy), naprostá většina fanoušků tento nový systém spíše kvituje (nejpozitivněji ji hodnotili fanoušci v Maďarsku a Polsku, nicméně ve všech zemích se k ní pozitivně vyjádřilo více než 71 % respondentů).
Je fotbal mužská záležitost? Časy se mění.
Fotbal již rozhodně není čistě mužskou výsadou. Ano, stále se větší část fanoušků rekrutuje z mužské části populace, ale MS sleduje i téměř 40 % žen a to není zanedbatelné číslo. Navíc sami fanoušci ve všech zemích dokazují, že ženy do fotbalu určitě patří. Více než 80 % pozitivně hodnotí historicky první účast rozhodčích – žen na mužském fotbalovém mistrovství světa.
„A vítězem se stává…“
Na závěr to nejpodstatnější, k čemu se v těchto dnech upíná celý fotbalový svět. Kdo získá trofej Mistra světa 2022?
V historii se pouze dvěma zemím povedlo stát se dvakrát po sobě mistry světa ve fotbale. Naposledy takto uspěla Brazílie, ale to už je šedesát let! A je to opět Brazílie, jejíž vítězství je fanoušky z V4 očekáváno. „Víc než současná forma Neymara ale na to může mít vliv skutečnost, že je Brazílie díky Pelému i nejvíce vítězstvím na MS vryta do vnímání lidí téměř jako synonymum fotbalu“, hodnotí výsledky Gabriela Mlatečková. Obhájcem trofeje je tentokrát Francie, jejíž vítězství tipuje v průměru jen 13 % respondentů. „Každopádně následující dny ukážou, zda se Francii v čele s Mbappem a Giroudem podaří prokletí – nevyhrát MS dvakrát po sobě – po dlouhé době zlomit“, uzavírá Mlatečková ze STEM/MARK.
Výzkum agentury STEM/MARK byl proveden prostřednictvím online dotazování v rámci European National Panels, které sdružují více než 150.000 respondentů z 5 zemí (CZ, SK, PL, HU, BG). Zúčastnilo se jej přes 2200 osob ve věku 18 a více let. Vzorek respondentů je reprezentativní dle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a regionu.
V Praze 5. 12. 2022
Kontakt: Ing. Gabriela Mlatečková, e-mail: mlateckova@stemmark.cz