Kávu, nebo čaj? My jsme se v rámci tohoto průzkumu zaměřili na pití kávy. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi obyvateli ČR ve věku 18 až 64 let ukázalo, že polovina fanoušků kávy má s pitím či s přípravou kávy spojený nějaký rituál. Necelá polovina uživatelů kávy navíc tvrdí, že sleduje, jaký druh kávy pije.
Pro srovnání – pití čaje je ještě o něco oblíbenější. Kávu pijí více než 4/5 lidí. Pětina z nás si pravidelně dopřává dva a více šálků kávy denně, přičemž desetina dokonce tři a více. Zhruba pětina je naopak v pití kávy střídmější a pije ji spíše příležitostně.
Rituál spojený s pitím či s přípravou kávy mají častěji ženy a lidé ve věku 18-44 let. Nejčastějším rituálem je ranní káva na probuzení (13 %). Podobné množství lidí si potrpí na konkrétním způsobu přípravy kávy (typ kávovaru/kávy). Dalším hezkým momentem spojeným s pitím kávy je pochutnání si na nějakém sladkém zákusku. Pro někoho pak pití kávy představuje dobu po obědě či dobu odpočinku, nebo si k ní zapálí cigaretu.
Lidé si nejčastěji vychutnají kávu doma, na návštěvě nebo práci či ve škole. V kavárně/cukrárně si ji častěji dávají ženy, lidé s vysokoškolským vzděláním a s vyšším příjmem domácnosti. Obvykle
v nich jejich návštěvníci vypijí 1-4 šálky za měsíc (56 %). Zhruba polovina návštěvníků kavárny má svoji konkrétní oblíbenou. Většina kávových fanoušků by také ocenila, kdyby jim někdo z blízkých daroval voucher na odběr kávy ve vybrané kavárně/cukrárně.
U kávy lidé nejčastěji preferují vyrovnanou chuť hořkosti a kyselosti, případně se přiklánějí k hořké oproti kyselé. Lidé, kteří sledují, jaký druh kávy pijí a kteří upřednostňují vyrovnanou chuť, častěji volí i vyrovnaný poměr Arabiky a Robusty. Více jsou ale případně nakloněni Arabice, vyznačující se naopak kyselejší chutí.
„Většina z nás si ráda vychutná alespoň jeden šálek kávy denně. Nejčastěji ráno, z pohodlí domova, kde si ji připravíme ve svém oblíbeném kávovaru či jiném přístroji na přípravu kávy. Ve výběru kávy podle chuti máme jasno, zůstává ale otázkou, jak moc se vyznáme v jejích konkrétních typech“, shrnuje Zuzana Rabochová ze STEM/MARK.
Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 507 osob ve věku 18-64 let reprezentující českou internetovou populaci proporčně podle pohlaví, věku, nejvyššího dosaženého vzdělání, kraje a velikosti obce bydliště. Šetření probíhalo v termínu od 26. do 29. února 2024. /zdroj obrázku: unsplash.com/
Tisková zpráva STEM/MARK, kontakt: Zuzana Rabochová, rabochova@stemmark.cz, tel.: 731 081 390
V Praze, 15. 4. 2024